La fastuositat de la cort de Versalles XVII-XVIII-I

I la cuina de Versalles marcà la pauta des de mitjans del segle XVII amb la cort de Lluís XIV. En aquesta època, va experimentar un gran canvi, es va refinar i el luxe es va introduir transformant-la en molt fastuosa. Els banquets, eren una posada en escena teatral, on la decoració del saló, de la taula, del parament, el ritme i la sortida de plats, la música, i altres distraccions, eran tan importants com els plats cuinats.

Tota aquesta envergadura dels banquets es van posar en mans d’un mestre de cerimònies, ell s’encarregava d’escollir el personal de la cuina i de sala; portava els comptes, escollia els menús i comparava els ingredients; organitzava la posada en escena de la festa al mínim detall.

Vatel (1631-1671) és el mestre de cerimònies, per excel·lència, d’aquest segle, va ser pastisser, cuiner i acabà dirigint els banquets del príncep Condé al Castell Chantilly. La seva vida, i el seu tràgic final, estan molt ben descrits en la pel·lícula que porta el seu nom, Gérard Depardieu fa de Vatel, de mestre de cerimònies i ens mostra molt fidedigne aquest nou esplendor de les corts del segle XVII. Es narra els seus últims tres dies, del 20 al 23 d’abril 1671, durant els quals va tenir lloc a la visita de Lluís XIV. Vatel, fa gala de la seva gran capacitat organitzativa i creativa.

La pel·lícula transcorre al Castell del príncep de Condé, a finals d’abril de 1671. François Vatel és lleial i devot servent del orgullós però cada cop més arruïnat Príncep de Condé. EL Príncep necessita recuperar el favor del rei Lluís XIV i espera que se li concedeixi el comandament de les tropes en una nova campanya contra els holandesos.

a-taula

Condé es posa a ell mateix i al seu castell en mans de Vatel, en la difícil tasca de rebre a tota la Cort de Versalles al castell de Chantilly. Les festes tindran una durada de tres dies i tres nits i com a mínim han de ser increïblement  brillants. Per assegurar-se l’èxit, Vatel es posa al comandament d’un exèrcit de servents, homes i dones, joves i vells, que treballa constantment per sorprendre, meravellar i satisfer els desitjós del r.

a-cuina

Vatel dissenya festes temàtiques, amb menús  extraordinàriament elaborats i espectacles teatrals per la distracció del rei. Enmig d’aquesta activitat frenètica, Vatel és seduït per Anne de Montausier molt propera a la reina i objecte de desig de Lauzun i del propi rei. Anne s’entrega a Vatel qui, malgrat el seu origen plebeu, s’ha erigit en la figura del mestre de cerimònies; és, sobretot, un home amb una gran cor i de fortes conviccions.

banquet

Les festes estan arribant a la seva fi. A jutjar per la regnant atmosfera i el bon humor, l’èxit està proper. Malgrat tot, a la tarda del tercer dia, el peix pel sopar no arriba…

La pel·lícula està basada en fets reals, Vatel va existir i és va suïcidar, la festa de tres dies que és descriu en la pel·lícula també està documentada, encara que la resta de la trama, l’amor i tots els altres entrellats són fruits del guionista.

És una pel·lícula que està molt ben ambientada en l’època que descriu. Hi ha molts detalls que així o demostren. Un exemple seria que cap al principi mengen amb els dits i cap el final es veu que fan servir forquilles, aquest detall, és precís com a dada, perquè va ser Lluís XIV, qui va posar de moda menjar en forquilla, a partir d’aquell moment es va incorporar en totes les taules europees.

El segle 17 el moviment cultural és el barroc, és l’art de l’adorn , del moviment i no hi ha una unitat d’estil, intel·lectualment és marcada per el racionalisme, políticament a Europa, és l’època de les grans monarquies absolutes.

VATEL

Dades tècniques

Títol   original

Vatel

Director

Roland Joffé

Nacionalitat França
Any   de producció 2000
Durada 117 min
Gènere Drama Històric
Format 35 mm, Color
Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s